Levensloop Hans Vrijheid Next (right).

Rijks: 1957-1963 (B-5)



Rijks:

klas 1      '57 - '58

klas 2      '58 - '59

klas 3      '59 - '60

klas 3      ‘60 - ‘61

klas B4    '61 - '62

klas B5    '62 - '63

diploma: HBS-B

Hans Vrijheid

Pre-HBS periode

Ik ben geboren op 9 oktober 1944 in Amsterdam tijdens

"de Hongerwinter" met kenmerk de uithongering van de

bevolking a.g.v. het leegplunderen door de Duitse bezetting.

In  1948 kwam ons gezin naar Venlo waar mijn vader al

minstens 2 jaar bezig was met de wederopbouw van de

zwaar gehavende stad.












Als protestants jongetje naar een RK kleuterschool bij de zusters Ursulinen "onder aan de berg" was toen niet vreemd, zeker in een tijd dat men nog van een "bewaarschool" sprak. Op die kleuterschool hanteerden de zusters de  Montesori methode en achteraf gezien bleek dat vrij uniek. Een ding is zeker en dat was dat we daar al een goed gevoel kregen voor vormen en maten.


"Op de berg" (Kaldenkerkerweg) waren wat bomen gekapt op de Kleine Heide en daar werden toen "luxere" noodwoningen gebouwd, z.g. Mecrete woningen (engelse prefab). In een daarvan kwamen wij te wonen. Mijn ouders zijn daar blijven wonen tot eind 1996 toen overgang naar het verzorgingshuis in Maria Auxiliatrix  noodzakelijk werd. Ik had daar een fijne jeugd in een bosrijke omgeving en daar werd dan ook mijn liefde voor de natuur gevormd.

Destijds werd er een strenge grens getrokken voor de toegang tot de lagere school, zodoende werd ik al spoedig 7 jaar in de eerste klas. Een late leerling werd dat genoemd.

De lagere schoolperiode heb ik doorgemaakt op de "School met den bijbel" aan de van Schelbergenstraat.

Zesde klas lagere school:


links: joke timmerman / rechts daarvan: nel lamens

boven rechts: hans vrijheid  / onder: ron v. hengel en ari hayemaye

rechts: conny padding






Ik was zeer geïnteresseerd in techniek i.h.a. en in elektronica in het bijzonder. Daar naast deed ik scheikundige experimenten al vanaf de eerste klas en had ik een primitieve DoKa waarin de eerste stappen werden gedaan op het gebied van fotobewerkingen. Pas in 1960 kreeg ik mijn eerste eigen kleinbeeldcamera.

Door al die bezigheden was het niet vreemd dat het op school wat minder ging, reden waarom ik in klas 3 “bleef plakken”. Daardoor raakte ik mijn maat Chris kwijt die wel over ging. (1 jaar later ging hij niet over

HBS periode

Na het verplichte toelatingsexamen, afgelegd in het lokaal Nederlands van Hanssen begon ik in 1957 in klas 1A.

Dat jaar had voor het eerst in de geschiedenis 2 eerste klassen als gevolg van de naderende geboortegolf. (een jaar later waren er al 3 eerste klassen noodzakelijk!).

Al snel werd Chris v.d. Velde mijn vaste schoolmaat waarmee ik veel kon delen qua interesses maar vooral ook die dingen die een puber aangaan.

waardoor we weer werden verenigd). Doordat ik klas 3 over deed kwam ik bij de groep van Will Sorée.

Omdat ik daarna de B richting  volgde zag ik de meesten alleen nog tijdens de pauzes en tijdens de gymlessen.

In 1963 deed ik eindexamen waarna ik meteen naar Philips in Eindhoven ging in het kader van “Kom bij ons werken en 's avonds studeren!” (Een bekende advertentie destijds. Philips zat te springen om hoger opgeleiden).

Herinneringen aan leraren:


Natuurkunde: Wanders, "de Beer". Had een gloeiende hekel aan Duitsers. Bekend waren zijn valproeven met krijtjes die hij liet vallen uit het open raam, boven de Duitsers die "op Butterfahrt" waren. Hij hield van toneel en cabaret en was een grote fan van Toon Hermans, die hij dan ook veelvuldig imiteerde.

Scheikunde: In klas 3 hadden we Prick als leraar die regelmatig voor de klas ijsbeerde en daarbij, onbewust obscene gebaren maakte. Vanaf klas B4, toen het voor ons serieus begon te worden kregen we a.i. les van Vrijling en later kwam de apotheker Beuskens ons lesgeven, een zachtaardige en kundige man, die wat moeite had met orde houden (Was in de hogere klassen gelukkig niet echt nodig). Hij was zeer geïnteresseerd in de chemische proeven die ik, samen met Chris v.d. Velde thuis uitvoerde (daar is een boek mee te vullen!).

Als practicumbegeleider herinner ik mij van de Ven, een aimabele man die ons ook de kneepjes leerde van glasblazen!

Aardrijkskunde: Pröpper, "Haike" die ons in aardrijkskunde drilde op een ouderwetse doch zeer effectieve manier. Zo kan ik nog de diverse weersystemen opdreunen. Ik herinner me nog dat hij van de klas met St. Nicolaas een hoelahoep kreeg die hij zonder aarzelen om zijn dikke buik rondzwierde, het had iets weg van Saturnus!

Biologie: Van der Sleezen, "Pipo" die er prat op ging reserve kapitein te zijn en dan ook regelmatig op school verscheen in een legeroverjas, compleet met sterren.

Geschiedenis: Eerst Bonsel die met zijn postuur (amateur bokser) veel indruk maakte. Later Korsten die goed les gaf en het vak interessant maakte.

Boekhouden: Jennen, waarvan ik mij herinner dat hij altijd shagjes zat te draaien uit eigen teelt, waarbij hij eerst de inhoud van de tabakszak op zijn tafel uitstortte en na het draaien met zijn dikke koeientong uitbundig de vloeitjes nat maakte. De klas antwoordde steevast met heftig hoesten en kuchen.

"Boekhouden is simpel! Onthoud alleen: Debet links en Credit rechts!"

Tekenen: Cornelisse, "Corrie" liet goed merken Amsterdammer te zijn. "Het is hier een colere bende! En weet je waarom? Er is geen discipline!"

Frans: van Luytelaar", "de Luier" die een hekel had aan meisjes: "Nu is het afgelopen! Denk er om, ik heb mijn potlood al vast!" (grote hilariteit uit de klas)

Engels: Hendrikx, "de Kiep" (Van zijn standaard kreet: "Keep Quiet!". Een goede leraar en een groot Carnavalsvierder.

Duits: Ansems, "de Pruus". Hij had maar 1 long en moest zich daarom rustig houden.

Nederlands: Hanssen, "Hansje" die ons veelvuldig  tijd gaf om achterstallig huiswerk van andere vakken te maken. Het boek "Epiek en Lyriek" diende als bron voor enige cultuur-historische vorming. Hanssen was een verwoed fotograaf die ook zelf een DoKa had waar wij als leerlingen werden ingewijd in het vak.

Wiskunde: Klas 1 en 2 kreeg les van Sprengers waarvan ik mij niet veel kan herinneren. Als tijdelijke kracht kregen we les van een gepensioneerde leraar, waarvan ik de naam niet terug kan vinden in het jubileumboek maar die indruk maakte doordat hij zo scheel keek dat hij als disciplinaire maatregel de verkeerde persoon (Paul Kersten) een hengst om zijn oren gaf met een houten passer. Vanaf klas 3 kregen we les van Nijs, "de Nijs" die als onderwijzer was begonnen en (daarom misschien) een goede kijk op zijn leerlingen had.

Cultuurgeschiedenis van het Christendom: Als protestant kreeg ik les van Ds. van de Poel (klas 1) en later van Ds. Struys. Vooral die laatste bracht ons een hoop bij, tenminste te beoordelen aan de vele aantekeningen die ik nog heb.

Dansles: Hoewel geen schoolvak werd door de Rijks gestimuleerd om dansles te nemen bij Jeanne van Rooy. Ik vond dat erg leuk en voor mij het begin om eens "naar de meisjes te kijken", waar ik voordien veel te weinig oog voor had door de vele andere liefhebberijen.

jaap de klark / ger peters / hans / annefiet beurskens / chris hertel / geert bethlehem

Werkzame periode

Meteen in 1963 ging op kamers wonen in Eindhoven waardoor ik vrijwel alle contacten verloor in Venlo.

Een lange periode van studeren in de avonduren brak aan, de meeste studies op HBO niveau maar ook deelcursussen op de TU/e. In april 1964 volgde er een onderbreking van 21 maanden a.g.v. de dienstplicht.

(zie hier onder).

Altijd ben ik werkzaam geweest in productontwikkeling, eerst in professionele recording en later in de medische hoek waar ik steeds mocht pionieren in nieuwe gebieden, zoals infrarood camera's, ultra geluid  en later een van de grondleggers mocht zijn van de MRI scanner. Op 1 november 2004 ging ik met pensioen (hogere beambten bij Philips gingen toen nog met 60 jaar met pensioen!).

Militaire dienst

In 1963 werd ik uitgenodigd voor een officierskeuring in Amersfoort en dat was mij eerste kennismaking met wat me te wachten stond in de latere militaire dienst.

In april 1964 kwam ik op bij de artillerie in Ossendrecht. Na een korte periode van basisopleiding werd ik overgeplaatst naar de Chassé kazerne in Breda waar ik werd opgeleid tot Commandant Radiogroep.

Met de rang van Wachtmeester vertrok ik op 1 februari 1965 naar de legerplaats Oirschot waar ik terecht kwam bij de 12e afdeling veldartillerie (12AVA). Zoals gebruikelijk onthoud je alleen de interessante en leuke dingen en vergeet je voor het gemak de lange periodes van “duimendraaien”. Gelukkig had ik nog mijn studie, want die ging gewoon door. Terwijl anderen in de kroeg zaten zat wachtmeester Vrijheid vaak op zijn kamer te studeren.

Toch kan ik zeggen dat deze diensttijd veel heeft betekend voor mijn sociale ontwikkeling.

Per 1 januari zwaaide ik af en kon meteen weer beginnen op mijn oude afdeling bij Philips èn ik kon weer terecht, na een vertraging van 2 maanden bij mijn oude hospita.

Verliefd, verloofd, getrouwd

Na mijn dienstplicht ging ik naast mijn werk en studie weleens uit. In Eindhoven heb ik Wil, mijn huidige vrouw leren kennen die als apothekers assistente werkte en eveneens op kamers woonde. Zij kwam uit Vorden, het 8 kastelen dorp in de achterhoek in Gelderland.

In 1969 zijn we getrouwd en kregen 2 kinderen, eerst een dochter in 1970, gevolgd door een zoon in 1972.

Een geweldig mooie periode mochten wij beleven met dat grut tot de problemen kwamen!

Op de kleuterschool ontdekte men dat het met onze zoon Erik niet goed ging. Een lange periode van onderzoeken en veel ellende kwam er in het Pedologisch Instituut in Nijmegen uit dat Erik autistisch was met normale intelligentie. In die tijd bestond er nauwelijks professionele hulp en je moest als ouders alles maar zelf uitzoeken! (Tegenwoordig onbestaanbaar) . Ondanks het feit dat hij erg intelligent is kan de maatschappij hem niet gebruiken.

Onze dochter Irina liep na haar HAVO en andere opleidingen in haar werk regelmatig vast en nader onderzoek wees uit dat zij waarschijnlijk PDD-NOS heeft (ook aan autisme verwant).

Al met al zijn wij niet erg hoopvol ooit nog eens kleinkinderen te krijgen.


Hobby's

Muziek: Dwarsfluit maar door uiteenvallen van een ensemble kon ik de discipline niet meer opbrengen om regelmatig te oefenen.

Computeren. Voor 1982 was ik nog zo fanatiek om zelf computers te ontwerpen en te bouwen en raakte al snel verstrikt in het vele programmeren (assembler) om er een bruikbaar operating syteem op te krijgen. Reden waarom ik al snel besloot een computer te kopen: De destijds beroemde “BBC computer” van Acorn, vooral bekend uit onderwijs kringen. Microsoft won echter de race en daarom kon ik er niet meer onderuit om rond 1992 over te stappen op een PC, vooral ook omdat die al geruime tijd op mijn werk standaard was.

Nu programmeer ik niet meer en gebruik de PC als gereedschap. (Nu je ouder wordt merk je dat het aanleren van nieuwe programma's steeds meer tijd vergt en je daarom de neiging hebt om nieuwe technieken maar uit te stellen. Zo ben ik maar wat jaloers op Will Sorée met zijn fantastische internetpagina's).

Fotografie. Vooral door de aanschaf van een digitale camera heeft deze hobby een aardige vlucht genomen. Zo leg ik mij toe op het maken van sfeeropnames (“Lichten en luchten”), natuur i.h.a. met een accent op makro-fotografie. Daar naast leg ik natuurherstel programma's vast in reportages.

Wandelen (zoals Pieterpad, Pelgrimspad, enz.) met mijn vrouw. Fietsen (lange afstanden) in mijn eentje waarbij het ontdekken van nieuwe landschappen bovenaan staan en natuurlijk de rust!

Vrijwilligerswerk

In onze kerkgemeenschap heb ik vele functies mogen bekleden, w.o. bestuur, pastoraat, catechese en liturgische vernieuwing.

Hans heeft indertijd n.a.v. de Reünie van 1980 én de reünie van 2000 een aantal korte aantekeningen gemaakt. Het geheel is best leuk om te lezen.


      

hans vrijheid. hans vrijheid. Up (parent).